W świecie tak przeładowanym produktami, niełatwo przekonać odbiorców, by zamówili je właśnie u Ciebie. Usługi konkurencji zawsze mogą być tańsze, szerzej dostępne czy szybciej dostarczone. Co sprawia, że mimo to klienci nie zawsze wybierają tańsze, łatwiejsze i szybsze rozwiązania?

Marka.

Każdy biznes potrzebuje logo, ale to branding sprawia, że może się wyróżnić. Może nie zdajesz sobie sprawy, ale sukces biznesu zależy od marki, jaką uda się wokół niego zbudować. 

Bazując na strategii, można stworzyć taki wizerunek, który nie tylko będzie rozpoznawalny, ale pozwoli odbiorcom się z nim identyfikować. Strategia określa czym jest marka, jakiego języka używa i jak chce być postrzegana przez klientów. To unikalna historia, misja, cechy i wyróżniki, grupa odbiorców oraz cele rozwojowe.

Logo vs. Identyfikacja wizualna


Mając jasność w tym zakresie zaczynamy tworzyć warstwę wizualną, to jak marka ma się komunikować z otoczeniem. Wybieramy nazwę i projektujemy logo. Ale chociaż jest ono podstawowym i bardzo ważnym elementem identyfikacji wizualnej, to nie da się zbudować na nim wszystkiego. Tożsamość marki wykracza daleko poza sam projekt logo, to szereg elementów takich jak kolorystyka, style graficzne, typografia, wzory i tła, ikony czy ilustracje. To suma doświadczeń każdego punktu styczności klienta z Twoją firmą – od strony internetowej po wygląd wizytówki, opakowania czy metki produktu. Dlatego tak ważne jest, aby zadbać o spójne i przemyślane rozwiązania.

Jako klasyczny przykład można podać znaną markę modową Burberry – to prawdopodobnie nie logo przychodzi nam na myśl jako pierwsze ale ich charakterystyczny wzór kraty, prawda? I tak właśnie często się zdarza, że to jeden unikalny kolor występujący w materiałach graficznych czy nawet styl użytych fotografii zostaje w pamięci odbiorców na dłużej niż wygląd Twojego logo.


burberry branding



Co daje identyfikacja wizualna marki:

• umożliwia rozpoznawalność

• przyciąga odpowiednich klientów

• buduje zaufanie i lojalność konsumentów

• pozwala wyróżnić się spośród konkurencji

• daje poczucie stabilnej pozycji i wzmacnia wizerunek eksperta

• buduje relację z odbiorcami na poziomie emocjonalnym

• pozwala kształtować wyższe ceny


Ograniczenie się do logo pozostawia kwestię identyfikacji wizualnej otwartą i niedokończoną. Sam projekt logo, choćby najlepszy, nie opowie przecież Twojej unikalnej historii. Na dłuższą metę będziesz potrzebować sposobu, by komunikować się z odbiorcami za pomocą spójnych i różnorodnych środków wizualnych. Pamiętaj, to właśnie suma tych elementów składowych tworzy markę. I chociaż dobre logo to dobry start, to inwestycja w branding przynosi w miarę rozwoju firmy nieporównanie lepsze efekty.


A.