Na temat znaku firmowego powiedziano już bardzo wiele. Nie jest nowością stwierdzenie, że twoja marka to coś więcej niż logo, jednak niewątpliwie stanowi ono rdzeń całej identyfikacji wizualnej i dlatego warto przyjrzeć się z bliska cechom, które charakteryzują dobry projekt. Temat jest szeroki, dlatego poniżej przedstawiam jedynie podstawowe zestawienie, którym możemy się posłużyć w ocenie logo.

Bazowanie na strategii

Logo z pewnością nie jest przypadkowym, estetycznym znakiem. Powinno odzwierciedlać tożsamość marki, jej idee i wartości. Już na etapie procesu projektowego powinniśmy mieć na uwadze grupę głównych odbiorców i uwzględniać ich upodobania. Dobry znak przekazuje właściwe emocje i skojarzenia. Jako „twarz” marki, buduje pierwsze wrażenie, wspaniale jeśli będzie ono pozytywne i zachęcające do współpracy.

Prostota formy, głębia znaczeń

Choć istnieją przykłady dobrych, złożonych i pełnych dopracowanych detali znaków marki, to jednak logo ma za zadanie być swoistym symbolem. A symbole powinny być proste, czytelne i nieść w sobie znaczenie. Zbyt opisowe kompozycje nie zadziałają. Niezawodnie sprawdza się tu minimalizm a prawdziwą sztuką jest połączenie prostoty formy z głębią przekazu, który chcemy zakomunikować odbiorcom. Jeśli więc prosty znak graficzny powoduje w nas zamierzone skojarzenia – mamy sukces.

Skalowalność, czytelność, uniwersalność

Czasami klienci na początku swojej działalności decydują się na rozwiązanie tymczasowe. Wybierają i kupują gotowy projekt logo lub tworzą własny znak marki, który dobrze wygląda np na stronie internetowej. Czas mija i okazuje się, że w miarę rozwoju działalności pojawia się potrzeba stworzenia papeterii firmowej lub umieszczenia logo na różnych nośnikach np na metkach odzieży. Jeżeli wybrane przez nas logo jest skalowalne tzn pozostaje czytelne w znacznym pomniejszeniu oraz nie traci sensu po wydrukowaniu go np w samej czerni to możemy spać spokojnie. Jeśli nie – może się wówczas okazać, że potrzebujemy nowego projektu. Dobre logo powinno być więc funkcjonalne, pomaga w tym opracowanie Księgi Znaku, czyli praktycznego przewodnika opisującego m. in. budowę logo, opcjonalne wersje, kolorystykę czy sposoby jego właściwego stosowania.

Oryginalny koncept

Nie lada wyzwanie dla projektanta to zachować odrębność i oryginalność tworzonego logo. Jeżeli oglądany znak powoduje w nas wrażenie w stylu „gdzieś to już widziałem…” to niestety oddalamy się od tego co można nazwać dobrym logo. Sam projekt może być dopracowany estetycznie ale szablonowe myślenie powoduje, że możemy znaleźć w sieci wiele niemal takich samych wariantów np logo restauracji. Jeżeli dany projekt wyróżnia chociażby dobór kolorystyki czy kompozycja to jest to na plus.

Istnieje bardzo dużo aspektów, które składają się na ocenę projektu logo. Te wspomniane powyżej to podstawowe zagadnienia, które mam nadzieję okażą się choć trochę pomocne w decyzji o wyborze odpowiedniego projektanta czy ocenie rzeczywistej wartości napotkanych projektów.