Jak i po co tworzyć tablicę inspiracji lub inaczej mood board marki?

Kiedy uczyłam się projektowania identyfikacji wizualnej, nikt nie mówił mi o tzw. tablicy wizji czy inspiracji. Nie jest to składowy element identyfikacji marki. Bardziej narzędzie, dzięki któremu można nadać ton i kierunek tworzonym na jej potrzeby materiałom graficznym.

Jeśli jesteś w momencie, w którym zastanawiasz się nad charakterem i stylem wizualnym swojej działalności, to może być to przydatne ćwiczenie, które pozwoli Ci usystematyzować myśli. Zamiast trzymać wszystko w głowie lub zamykać w słowach, można spróbować utworzyć tablicę inspiracji. Jest to rodzaj kolażu, na którym znajdą się zdjęcia, typografia, próbki kolorów, ilustracje, wzory czy tła graficzne kojarzące się z Twoją działalnością lub budujące określoną atmosferę. Branding to budowanie świadomości marki, to właśnie wszystkie odczucia, wyobrażenia i skojarzenia wywołane myślą o niej.

Idealnym rozwiązaniem byłoby wplecenie tworzenia mood board’u w proces strategii marki. Kiedy odkryjesz już jakie wartości i cechy ma Twoja marka, kim dokładnie są jej odbiorcy, jaki jest jej kierunek rozwoju, ambicje i cele – wtedy jest czas na szukanie wizualnych inspiracji. Możesz skorzystać z pomocy serwisu Pinterest, dowolnego programu graficznego lub wydrukować wszystkie elementy i przypiąć całość do tablicy nad biurkiem lub większego arkusza papieru.

Co może zawierać mood board?

• zdjęcia – w podobnym stylu, kolorystyce, nastroju

• kolory – próbki pociągnięć pędzla, palety odcieni

• typografia – litery, kroje pisma, konkretne słowa

• wzory – tła, tekstury a nawet rodzaje materiałów np. drewno, rośliny…

• ilustracje – rysunki, grafiki w konkretnym klimacie

• przykłady logo, ikony – o podobnym wyrazie, który chcemy uzyskać


Czyli wszystko to, co wprowadza nas w odpowiedni nastrój, pasujący do marki, którą tworzymy. Otrzymujemy w ten sposób zbiór pomysłów na projekt.

Co nam daje tablica inspiracji?

• pomaga usystematyzować myśli

• wyznacza styl marki, podbudowę dla identyfikacji wizualnej

• dostarcza inspiracji dla tworzenia treści wizualnych w social mediach

• pomaga zachować spójność graficzną

• pomaga skoncentrować się na określonym stylu i podejmować decyzje projektowe

Jako przykład stworzyłam prostą tablicę inspiracji dla marki z dziedziny wystroju wnętrz, koncentrującej się wokół naturalnych materiałów i śródziemnomorskich akcentów.

Słowa kluczowe: natura | przestrzeń | boho | jakość | design | ziemia

mood board tablica inspiracji


W moim procesie projektowym zwykle tworzę tablicę inspiracji po analizie briefu, który przed przystąpieniem do pracy wysyłam do klienta. Daje mi to pewność, że moje wyobrażenia idą w parze z konkretnymi oczekiwaniami, osobowością i wizją. Szukanie i zbieranie pomysłów na projekt to jeden z ciekawszych momentów kreowania marki, nie chodzi tu o kopiowanie pomysłów z sieci ale o znalezienie klimatu, w którym chcemy tworzyć. Pamiętaj, że mood board to nie ostateczny efekt, ale inspiracja do dalszych działań wizerunkowych.

Jeśli wciąż zastanawiasz się jaki styl wizualny będzie pasował do Twojego biznesu lub widzisz, że w materiały które tworzysz wkradł się chaos i brak konsekwencji, to znak, że prawdopodobnie zabrakło strategii. Napisz do mnie i porozmawiajmy o Twojej marce.

A.