Pierwszy miesiąc nowego roku dobiega końca, wielu z nas nakreśliło już wyraźne cele jeśli chodzi o rozwój swojego biznesu w nadchodzącym czasie. Na pewno znalazły się tam wyzwania dotyczące efektywności czy strategii ale dobrze, jeśli potrafiliśmy też uczciwie przyjrzeć się temu co nie zadziałało w poprzednim roku i wymaga zmiany. Jedną z takich rzeczy może być wizerunek naszej marki, to jak nasze usługi czy produkty są postrzegane przez odbiorców. Zmiana w tej dziedzinie może wydawać się niewygodna, niepewna czy pochłaniająca czas i zasoby. Warto jednak o niej pomyśleć i uświadomić sobie ile możemy zyskać, jakie okazje i możliwości otwiera przed nami rebranding. Ale jak rozpoznać, że to już czas? Poniżej znajdziesz kilka znaków, świadczących o tym że być może to już pora na zmianę.

1. Twoje logo nie oddaje prawdziwego charakteru i wartości marki.

Być może, tak jak wielu z nas, zleciłeś komuś projekt logo na samym początku przygody z własną firmą. Było to ładnych kilka, kilkanaście lat temu. Zależało ci na czasie, oszczędności i na tym by po prostu móc używać tego znaku na wizytówkach, stronie internetowej i innych materiałach marketingowych. Od tamtej pory twoja marka rozwinęła się, być może zmieniła kierunek działań czy poszerzyłeś ofertę. Spoglądając na swoje logo czujesz dysonans jeśli chodzi o jakość twoich usług i to, jak wygląda twój znak firmowy. Być może jest niedbale zaprojektowany, mało profesjonalny czy posiada źle dobraną kolorystykę. Niechętnie go używasz, wolisz osobisty kontakt z klientem niż myśl, że może on cię kojarzyć z danym znakiem graficznym. W dzisiejszej kulturze przekaz wizualny jest niezwykle ważny i dlatego nie warto spychać go na margines ale zadbać o to, by miał on pozytywny wpływ na nasz biznes. Współpracując z profesjonalistą w dziedzinie projektowania zyskujesz pewność, że cały proces przygotowania logo będzie poprzedzony szczegółowym wywiadem dotyczącym charakteru marki i oczekiwań klienta a końcowy efekt sprawi, że zyskasz pewność siebie w pokazywaniu swojego nowego wizerunku światu.

2. Posiadasz tylko logo…

Wiele osób, które zajmują się na co dzień projektowaniem może podpisać się pod stwierdzeniem, że twoja marka to dużo więcej niż logo. Całkowicie się z tym zgadzam i mogę przyznać, że nie da się zbudować spójnej marki bazując tylko na znaku firmowym. Nawet jeśli jest to bardzo dobry projekt, z pewnością potrzebuje on określenia jego najbliższego otoczenia wizualnego czyli stylu marki. Spójna kolorystyka, właściwy dobór typografii czy sposób używania konkretnych elementów graficznych jak tła, ikony to tylko niektóre elementy składające się na sukces wizerunku. Jeśli logo używane jest w niewłaściwy sposób np. na wizytówkach o zbyt ciemnym tle, bez potrzebnego pola ochronnego, to nie wystarczy, że jest dobrze zaprojektowane. Pojawia się potrzeba ujednolicenia wizerunku, który podkreśla profesjonalizm i nie daje wrażenia niedbałego podejścia do elementów grafiki użytkowej, którymi posługuje się firma. A przecież wszystkim nam zależy, by być postrzegani jako dobrze przygotowani specjaliści.

3. Każdy element graficzny, którym się posługujesz ma inny styl

Nie ma nic złego w różnorodności, pod warunkiem, że jest to różnorodność funkcjonująca w określonych i nieprzypadkowych ramach – przynajmniej jeśli chodzi o wizualny aspekt biznesu. Dlatego, jeśli klient patrząc na twój folder ofertowy, profil na Instagramie czy wizytówkę, na pierwszy rzut oka nie mógłby stwierdzić, że należą do tej samej firmy – to znak, że pora na rebranding. Spójność elementów graficznych nie oznacza nudy, jest to sposób na to, by marka stała się rozpoznawalna i kojarzona z twoją indywidualną, dopasowaną do profilu działalności stylistyką.

4. Masz obawy, że twój obecny wizerunek nie trafia do twojej grupy odbiorców

Może zdarzyć się i tak, że używana przez ciebie identyfikacja wizualna jest spójna, ale nie została przygotowana z uwzględnieniem twojej grupy docelowej. Sytuacja taka powinna mieć miejsce niezwykle rzadko, bo proces tworzenia wizerunku należy rozpocząć m. in. właśnie od rozeznania i określenia naszej głównej publiczności. Jeśli chcemy trafić do rodziców małych dzieci, użyjemy innych barw i stylów graficznych niż w przypadku branży budowlanej. Jest to może bardzo skrajny przykład, ale jeżeli masz obawy, że podobna sytuacja ma miejsce w twoim przypadku, nie zwlekaj z weryfikacją tego zagadnienia. Szczery i odpowiednio dobrany przekaz wizualny posiada moc zjednywania i budowania zaufania wśród klientów.

5. Twój branding jest zbyt podobny do konkurencji, nie wyróżnia się na rynku

Wśród ogromu informacji wizualnej, która trafia do nas na co dzień czasem ciężko jest odróżnić jedną markę od drugiej. Zbyt podobny branding może być przeszkodą w docieraniu do nowych klientów i budowaniu z nimi trwałych relacji. Nie jest dobrze, gdy osoba która jakiś czas temu kupiła naszą usługę czy produkt pomyli naszą firmę z inną z tego samego obszaru działania. Jest to na pewno wyzwanie jeśli chodzi o projektowanie identyfikacji wizualnej, z jednej strony powinno pojawić się nawiązanie do charakteru konkretnej branży, z drugiej, podkreślenie indywidualnych cech marki klienta. Dlatego, jeśli czujesz że pora się wyróżnić, dobrym pomysłem będzie inwestycja w rebranding.

To tylko kilka powodów, by rozważyć zmianę i udoskonalenie wizerunku marki. Gdziekolwiek jesteś dziś, na początku swojej drogi czy na etapie dynamicznego rozwoju, nic nie zastąpi poczucia spokoju i pewności, że twoja identyfikacja właściwie oddaje twoje wartości i pracuje na twój sukces. Jeżeli czujesz, że tego właśnie potrzebujesz, jesteśmy tu by pomagać właścicielom marek w kreowaniu autentycznego i przemyślanego wizerunku, z którego będą dumni.